Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

noen

Fotobevaring av analoge bilder

Levanger Museum, nå Levanger Fotomuseum ble etablert i 1984. Museet mottok i løpet av få år store fotosamlinger og forvalter i dag  omlag 600 000 negativer. Museet er er medlem i det nasjonale fotonettverket, som består av 34 museer, bibliotek og arkiv som arbeider med fotobevaring- og formidling.

Vi arbeider kontinuerlig med rensing, ompakking, digitalisering og katalogisering av negativene.  Museet har klimaregulerte arkivrom for oppbevaring av fotografisk materiale. 

Fotobevaring for alle

Fotografier betyr mye for oss, dersom huset brenner, er ofte familiebildene de første eiendelene som blir reddet ut. Mange digitaliserer papirbilder og negativer, men digitale bilder representerer også en bevaringsutfordring. Bildene langt mer lettilgjengelige enn før, men de er også lettere å miste, programmer kan bli utdaterte, harddisker krasje og virus og dataangrep kan true dataskyer. Teknologien endrer seg raskt og og mange synes at gårdagens digitalisering var for dårlig, og vil gjøre jobben om igjen og med bedre oppløsning. 

Det derfor viktig å ta vare på negativene.

Svart/hvitt-bilder består av sølv. Dette reagerer lett med bl.a. svovel, og danner et brunsvart belegg. Bare se på sølvtøyet i skuffen! Dessverre kan ikke fotografiet behandles med sølvpuss, da blir det ødelagt.

Fargebilder er dannet av andre kjemiske forbindelser, men fargebildene blir også  påvirket av kjemikalier, og lys. Et bilde kan ødelegges av:

Ild og vann tar fort knekken på et bilde. Vann løser opp og fører med seg forurensninger som kan skade både bildesølv og papirbase. Fuktighet fører også til at papir og gelatin sveller opp og trekker seg sammen, papiret blir buklet og bildesjiktet kan sprekke eller løsne fra underlaget.

Fuktighet mellom umonterte bilder kan lime disse sammen så hardt at det blir umulig å skille dem. Glass som ligger direkte mot bildets overflate, kan lime seg til bildet. Det er svært vanskelig å få bildet løs uten å ødelegge det. Montér derfor bildet med passepartout, da kommer det ikke i berøring med glasset.

Mange innrammede bilder er blitt ødelagt pga renhold. Vann fra kluten trekker inn under glasset. Fuktigheten trekker så inn i bildet, og fører til misfarging og bukling.

Regelmessig tørrbørsting anbefales,men hvis glasset absolutt må vaskes, så gjør følgende:

- la bildet ligge flatt
- fukt lett en klut med rent vann, eventuelt med litt vinduspussemiddel. Kluten skal ikke være mer fuktet enn at glasset tørker etter hvert som du tørker av. Ikke heng bildet opp før du er helt sikker på at all fuktighet på glasset er fordampet. Unngå salmiakkholdige vaskemidler!

Husk at glasset tåler godt støv, mens vann før eller senere vil ta knekken på bildet under det. Victoriatidens fjærbørste anbefales!

Foto: Lars Larsen Ingulfsvand

Glassnegativer før og etter rens og omemballering

Ultrafiolett stråling Dagslyset inneholder store mengder ultrafiolette stråler som bleker ut bilder og tekstiler, misfarger og bryter ned papir, plastmaterialer, fargestoffer, osv. Ramm inn bildene med glass og passepartout, og ikke heng dem i direkte sol!

Løsemidler  Unngå fersk maling og lakk. På en nymalt vegg bør det ikke henges opp bilder før det har gått minst én måned med god lufting, aller helst to. Vannbasert maling er ikke fullt så aggressiv, men selv med denne typen bør man vente i minst to-tre uker med god lufting før bildene henges opp.Vær også oppmerksom på at de fleste typer lim til gulvbelegg inneholder skadelige stoffer. Vent minst en måned før du henger opp bilder.

Luftforurensning Luft som er forurenset av svovel og nitrøse gasser (NOx) er skadelige. Begge deler oppstår ved forbrenning av petroleumsprodukter, så som industriutslipp, bileksos og oljefyring. Bildesølvet angripes, og medfører misfarging og utbleking. Den beste beskyttelsen er i praksis en god, tett innramming.

Mekaniske skader Bilder som gnisser mot hverandre, får fort skader i form av riper og avskrapte partier. Bruk syrefrie konvolutter eller mellomleggspapir, eller sett bildene i album. For mye håndtering fører fort til bretter, "eselører" og annet. Ta ikke på selve bildeflaten. Fettet i huden setter seg på bildet og samler opp skitt, men det verste er at hudfettet inneholder syre som angriper bildesølvet. Fingeravtrykket etser seg fast til evig tid. Håndter bildene bare langs kantene, og bruk gjerne rene bomullshansker!

 

 

Share on Facebook

Logg inn