Hopp til innhold

Fotosamlingene på Levanger Fotomuseum

 

 


Bjerkansamlingen:

Bjerkansamlingen består av ca. 63 500 negativer fra ca. 1895 og siste halvdel av 1970-tallet. Bilder fra Bjerkansamlingen finner du her.

Fotograffirmaet Bjerkan ble startet av fotograf Sverre Bjerkan i 1895 på Verdalsøra. I 1899 leide Bjerkan fotograf Johan Martin Wiiks atelier på Levanger, og kjøpte det i 1900. Han drev begge steder inntil 1909, da Verdalsatelieret ble lagt ned. Sverre Bjerkan døde i 1939. Fra 1938 ble firmaet drevet av hans sønn Christian frem til avviklingen i slutten av 1970-årene.Christian Bjerkans arvinger donerte samlingen til Levanger kommune, som i sin tur overdro den til Levanger Museum senere Levanger Fotomuseum, da dette ble opprettet i 1984. Samlingen inneholder portretter, grupper, brudebilder, konfirmanter, passbilder, landskap, arkitektur, reklame, industri, håndverk. I samlingen inngår bl.a. en serie unike fotografier fra Levanger sentrum. og trehusbebyggelsen.Samlingen omfatter også en betydelig mengde teknisk utstyr, så som kameraer, mørkeromsutstyr osv. 


Ingulfsvandsamlingen: 

Bildene til Lars Larsen Ingulfsvand finner du her.

Lars Larsen Ingulfsvand (1859-1913) livnærte seg som fotograf i Lierne i Nord-Trøndelag, og etterlot seg en enestående fotografisk skatt. Han startet som fotograf i 1885, og drev på frem til sin død. I tillegg til Lierne, var han også virksom i nabokommunene Røyrvik og Namsskogan. I tillegg til de formelle portrettene og gruppebildene, festet han til film (eg. glass!) bilder fra møtet mellom sørsame- og bondekulturen, noe som var høyst uvanlig for sin tid. På denne måten har vi fått et enestående innblikk i dagliglivet i et stykke utkant-Norge, og i møtet mellom norsk og samisk kultur. Negativene har blitt oppbevart under svært varierende forhold, og har representert en del konserveringsmessige utfordringer. Samlingen teller ca. 3 500 negativer, i tillegg til en del teknisk utstyr. Samlingen er eid av Trøndelag Fylkeskommune og deponert på Levanger Fotomuseum. Frivillige fra Lierne har lagt ned et betydelig arbeid med å identifisere personer på bildene. 



Knoph/Bjertnæs:

Samlingen består av omkring 100 000 bilder, hovedsakelig s/hv og fargenegativer. Samlingen stammer fra fotograffirmaet Knoph og fotograf Bjertnæs på Levanger, og strekker seg fra siste halvdel av 1960-årene og nesten frem til 1990. Motivområdet er portretter, passbilder, brudebilder, konfirmanter, osv, men også en del reklamefoto for forskjellige bedrifter, og luftfoto for Norske Skog. Dessuten inneholder samlingen et stort antall skolebilder. Samlingen inneholder både svart/hvitt, fargenegativer og diapositiver, hovedsakelig i format 6x6, men også andre.Etter en vanskelig periode for firmaet i første halvdel av 80-tallet, ble det kjøpt av fotograf Kjell Bjertnæs i 1985. Da han avviklet og begynte i nytt firma på Verdalsøra i 1998, ble deler av fotosamlingen overdratt til Levanger Fotomuseum. Sammen med Bjerkanarkivet gir denne samlingen en enestående dokumentasjon av Levangersamfunnet gjennom et helt århundre. Samlingen omfatter også en god del teknisk utstyr, særlig studiokameraer, samt ett av landets eldste elektronblitzanlegg. 


Carl Dahl-samlingen:

Bildene etter Carl Dahl finner du her

Carl Olaus Iversen Dahl (1874-1904) fra Steinkjer, var ingeniør, utdannet i Tyskland, og arbeidet ved elektrisitetsverket i Drammen. Han forlovet seg med den kjente fotograf Anders Beer Wilses svigerinne Mary Hutchinson. Dahl var en ivrig og dyktig amatørfotograf, og motivene hans omfatter familiebilder, landskaper, arkitektur, teknikse installasjoner og portretter, særlig av sin kjæreste Mary. Han fotograferte i og omkring Steinkjer, i Drammensområdet, og flere steder i Tyskland. Dahl behersket håndverket, brukte et godt kamera, og hadde et skarpt blikk for motiv og komposisjon. Samtlige negativer er på glassplater.  Carl Dahl døde ung, bare 30 år gammel og rakk ikke å gifte seg med sin Mary.


Knoph/Behrends-samlingen:

Et utvalg av Martin Knophs bilder fra 1948-1956 kan du se her 

Samlingen består av et fotografarkiv fra to fotograffirmaer på Steinkjer Knoph og Behrends. Fotografen  Martin Knoph ( f 1913- d. 1987) var sønn av Aagot Behrends og gikk i lære hos sin onkel fotografen Gustav Behrends ( utflyttet 1941, d 1945). tanten Dagmar Behrends  (d. etter 1960) var også aktiv fotograf.) Den eldste delen av samlingen gikk tapt da forretningen ble totoalskadd under bombingen av Steinkjer i 1940. Samlingen omfatter i dag oppdragsbilder fra lokalt næringsliv fra gjenreisningsperioden etter 2. verdenskrig, kongebesøk, stevner, portretter, konfirmanter, brudepar, lag, foreninger og skoler. Av særlig verdi er portrettene av rekrutter på Steinkjerssannan mellom 1948 og 1968, samt skole- og foreningsbildene. Dette er forøvrig en av de største enkeltsamlingene ved museet , med et sted mellom 120 000 og 150 000 bilder.  Samlokalisering og plassmangel ga støtet til at samlingene ble donert til Levanger Fotomuseum i 2004.  En del av samlingen  er i Foreningen gamle Steinkjer eie. 


Fjellanger -Widerøe:

For en del år tilbake solgte firmaet unna flyfotografier (skråfoto) fra 1950- og 60-årene. Levanger histiorielag kjøpte bildene fra opptakssteder i  Levanger, Åsen, Frol, Ytterøy og Skogn, og disse ble donert til Levanger Fotomuseum. Bildene fra 1950-tallet er i svart/hvitt. Det er arkivkort med kontaktkopi, gårdsnavn, gårds- og bruksnummer, eier, datering, fotograf og en del andre opplysninger, bl.a. farger på hus, da s/hv-bildene gjerne ble håndkolorert. Fargebildene fra første halvdel av 60-tallet har arkivkopi med opplysninger skrevet på et skjema stemplet på baksiden. Svært mange av fargebildene som ble laget på 1960-tallet, er svært utblekede i dag. Levanger Museums fotoavdeling er gjerne behjelpelig med å lage nye. Widerøes samling finner du på  Levanger kommunes kartsider.


Grovensamlingen:

Ingvald Groven var fotograf i gamle Skogn kommune fra ca. 1916. Samlingen består av brudepar, portretter, passbilder, grupper, osv. De fleste av Grovens skole- og klassebilder bilder er nå identifisert og er tilgjengelig her også disse som vi enda ikke har greid å identifisere. Han var mye ute og fotograferte ved forskjellige slags begivenheter, og var også mye benyttet som skolefotograf i i hele Innherred. Dessverre gikk den eldste delen av negativsamlingen tapt i en brann, så vår samling starter på 1930-tallet. Det finnes ikke noe register fra fotografens hånd, bare ett og annet navn på noen av negativene. Det har vanskeligjort identifiseringen av bildene.


Renbjørsamlingen, Harald og Per Renbjør:

De fleste av fargebildene og  mange av sv/hv bildene finner du her

Firmaet Renbjør startet med harmoniumproduksjon omkring midten av 1800-tallet. I 1926 begynte de også med foto og musikk, noe de drev med helt til firmaet ble avviklet på slutten av 1990-tallet. Harald Renbjør (1889-1956), var kjemiker av utdannelse og glødende opptatt av fargefotografi. Han satte seg grundig inn i fargeteknikkene etter hvert som de kom, og ca. 1939 hadde han på egen hånd funnet ut hvordan Agfacolorfilmen (fra 1937) skulle fremkalles. Dette førte i sin tur til at han sammen med sin sønn Per (1919-2004), også kjemiker, startet det første kommersielle laboratorium for fargefilm i Norge i 1948. Laboratorievirksomheten ble lagt ned i første halvdel av 1970-årene, selv om foto- og musikkhandelen fortsatte frem til avviklingen på 90-tallet.

Da firmaet ble avviklet, donerte Grete og Per Renbjør  i 2001 et unikt fotohistorisk materiale til Levanger Museum, bestående av både fotografier og gjenstander, deriblant et komplett kjemilaboratorium. De ca. 3300 fargebildene representer de fleste vanlige fargefotoprosesser, fra trefargefotografi via Autochrome (fargeraster) til Kodachrome. Der var også Agfacolor fargeraster og Dufaycolor (linjerasterfilm), samt Agfa linserasterfilm, men mest var det av Agfacolor Neu (lik dagens tresjiktsfilmer) fra 1937. Bare av Agfacolor Neu var det nesten 1200 lysbilder tatt i tidsrommet 1937 til 1939. Det tekniske utstyret omfatter mye av det som var vanlig innen fotografi i første halvdel av 1900-tallet. Firmaet drev sin virksomhet for både amatører og profesjonelle, og gjenstandene gir et interessant tverrsnitt av denne epoken. Samtidig vitner de om stor kreativitet. Særlig i forbindelse med oppbyggingen av fargelaboratoriet etter 2. verdenskrig, opptrer det en mengde hjemmelaget utstyr. Dette var et resultat av at det ønskede utstyret enten ikke fantes å få kjøpt, eller at det som fantes ikke var godt nok.

Materialet fra Renbjør kan grupperes i:

- Fargebilder: ca. 3300
- Svart/hvittbilder (neg. og pos.): 18 000
- Flere tusen gjenstander relatert til fotografi
- Et omfattende fagbibliotek vedr. kjemi, optikk og fotohistorie (ca. 400 bind)

Fargebildene gir en unik dokumentasjon av Levanger og omegn, samt fra familiens reiser i inn og utland deriblandt Stockholm, Køln, Paris, Roma og London. Sv/h- materialet inneholder en mengde bilder av Levanger og Innherred som hittil ikke har vært kjent. Av særlig interesse  er bildene fra 2. verdenskrig. Per Renbjør dokumenterte dagligliv i Levanger, riksmøtene til Nasjonal Samling på Stiklestad, Rinnansaken, fredsdagene i Trondheim, opptog, arrestasjoner og annet både i Trondheim og Levanger. Per Renbjør tok oppdraget med å avfotograferer avdekkingen av gravene til Majavatn-ofrene i Falstadskogen sommeren 1945. Negativene til disse var forsvunnet i nesten 56 år, inntil de ble funnet ved en tilfeldighet senvinteren 2001.

Renbjøsamlingen er unik  i Norge, deler av det er også av internasjonal interesse. Samlingen speiler på en enestående måte fargefotografiens utvikling her i landet.  Harald Renbjørs bilder har vært stilt ut internasjonalt, nå sist  i Muzeum Zamkowe i Pszczyna  i 2015 og Muzeum  Zamkowe i Lancut, Polen. Museet har bygd opp igjen kjemilaboratoriet i museets faste utstilling, Renbjørrommet. Alle fargebildene til Per Renbjør er konservert og digitalisert.


Wisteh samlingen:

Levanger Fotomuseum tok over arkivet etter Bjarne Wiseth ( f. 1926 - d. 2013 ), Wiseth - foto, i 2005. Wiseth samlingen fra Verdal består av for stor del portrettarkiv, etter studiofotografene Lornts Larsson, (f. 1867 - d. 1924) og Olga Anderson  (f. 1896 - 1999). Lornst Larsson etablerte fotoforretniongen på Verdal i 1910.  Hans datter fotografen Olga Anderson drev forettningen videre i sin manns navn, Henning Anderson, fram til 1965, da arkivet ble innlemmet i Wiseth-foto. Wiseth samlingen er en relativ stor studiosamling stipulert til å ca 175-200 000 fotografier.  Levanger Fotomuseum har et løpende prosjekt med den eldste delen av samlingen med konservering, ompakking og digitalisering.  Det er store konserveringsmessige utfordringer med samlingen i og med at platene har stått i åpne kasser og blitt utsatt for forurensing som partikkelstøv og annet. Omlag 9000 glassplaterav er til nå ferdig renset, ompakket i syrefrie konvolutter og digitalisert.  Wisteth- arkivet har til dels mangefulle protokoller, som gjør identifisering og gjenfinning vanskelig eller svært tidkrevende. Levanger Fotomuseum har formidlet portretter, fra Lornts Larsson og Olga Anderson, på flere utstillinger da samlingen rommer mange svært gode bilder innenfor sjangeren.


Privatarkiver:

Karl Leonard GravKarl LullauOlav Ingstad (i deponi, eid av Stiftelsen Meråker-Musea),  Ukjente tyske soldater fra 2.vk , Røstad spesialskolePostkortsamling fra familien Borgsø,  Familien Jendryke, Einarsen-samlingen  (I deponi for Åsen Museum og Historielag)


 

Share on Facebook